ΕΥΡΩΠΗ: Η ΨΗΦΟΣ ΤΟΥ ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΑΠΟΤΕΛΕΙ «ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΒΗΜΑ» ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΕΠΕΜΒΑΤΙΚΗΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ ΠΟΥ ΒΑΣΙΖΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ
Απαντώντας στη χτεσινή ψηφοφορία του ευρωκοινοβουλίου για την τροποποίηση του νόμου για τις ψηφιακές υπηρεσίες και τη ρύθμιση της διαφήμισης που βασίζεται στην παρακολούθηση, η Claudia Prettner, σύμβουλος νομικής και πολιτικής της Amnesty Tech, δήλωσε:
«Η Διεθνής Αμνηστία εδώ και καιρό επισημαίνει τους κινδύνους της κατασκοπευτικής διαφήμισης, και η χτεσινή ψηφοφορία αποτελεί σημαντικό βήμα προς τη σοβαρή προστασία των δικαιωμάτων των ανθρώπων».
Είναι ενθαρρυντικό ότι οι τροπολογίες θέτουν εκτός νόμου τις πιο επεμβατικές πρακτικές, συμπεριλαμβανομένης της στόχευσης παιδιών και της χρήσης των πιο ευαίσθητων δεδομένων μας. Ωστόσο, απομένει περισσότερη δουλειά να γίνει για την πλήρη απαγόρευση της παρεμβατικής πρακτικής της κατασκοπευτικής διαφήμισης.
«Με την ψηφοφορία αυτή, οι ευρωβουλεύτριες/ευτές μάς βοηθούν να κινηθούμε προς ένα διαδικτυακό περιβάλλον που σέβεται περισσότερο τα δικαιώματά μας στην ιδιωτική ζωή, την ελευθερία της έκφρασης και την απαγόρευση των διακρίσεων».
«Η περαιτέρω ουσιαστική ρύθμιση των Big Tech πλατφορμών παραμένει ζωτικής σημασίας για να αναγκαστούν οι εταιρείες –όπως η Google και το Facebook– να αντιμετωπίσουν τις βλάβες στα ανθρώπινα δικαιώματα που δημιουργούνται από το επιχειρηματικό τους μοντέλο που βασίζεται στην επιτήρηση».
Ιστορικό
Η Πράξη για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες είναι μια πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που υποβλήθηκε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στις 15 Δεκεμβρίου 2020. Η Διεθνής Αμνηστία έχει διεξαγάγει δημόσια εκστρατεία και έχει υποστηρίξει ότι η νομοθεσία πρέπει να περιλαμβάνει την απαγόρευση της επεμβατικής διαφήμισης που βασίζεται στην παρακολούθηση.
Σε ψηφοφορία στην ολομέλεια για την Πράξη Ψηφιακών Υπηρεσιών που πραγματοποιήθηκε χτες, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε τις τροπολογίες 499 και 500. Η Διεθνής Αμνηστία είχε προηγουμένως ζητήσει να συμπεριληφθεί στον νόμο για τις ψηφιακές υπηρεσίες η απαγόρευση της επεμβατικής διαφήμισης με βάση την παρακολούθηση, ώστε να περιοριστεί η ισχύς των Big Tech πλατφορμών και να διασφαλιστεί ότι οι εταιρείες τηρούν την υποχρέωσή τους να σέβονται τις αρχές των ανθρώπινων δικαιωμάτων.
Σε δημοσκόπηση που δημοσίευσαν η Διεθνής Αμνηστία και η Global Witness νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, οι υπεύθυνοι μικρών επιχειρήσεων στη Γαλλία και τη Γερμανία δήλωσαν ότι επιθυμούν εναλλακτικές λύσεις στην κυρίαρχη διαφήμιση με βάση την παρακολούθηση του Facebook και της Google.