Η ΚΙΝΕΖΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΟΛΗ ΔΕΙΧΝΕΙ ΑΝΗΣΥΧΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΣΤΗ ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ

Δημοσιεύθηκε στις 21 Φεβρουαρίου 2011, 19:17Εκτύπωση

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


21 Φεβρουαρίου, 2011
Η κινεζική καταστολή δείχνει ανησυχία για τις διαμαρτυρίες στη Μέση Ανατολή

Η Διεθνής Αμνηστία κάλεσε σήμερα τις κινεζικές αρχές να τερματίσουν την κράτηση και την παρενόχληση περισσότερων από εκατό ακτιβιστών, οι οποίοι έχουν στοχοποιηθεί σε μια εμφανή προσπάθεια παρεμπόδισης των αντικυβερνητικών διαδηλώσεων που έχουν εμπνευστεί από τις διαμαρτυρίες σε ολόκληρη τη Μέση Ανατολή.

Περισσότεροι από δώδεκα εξέχοντες δικηγόροι ανθρώπινων δικαιωμάτων ήταν μεταξύ εκείνων που τέθηκαν υπό κράτηση ή υπό διάφορες μορφές κατ’ οίκον περιορισμού ή επιτήρησης. Η καταστολή ακολούθησε ένα ανώνυμο κάλεσμα που διαδόθηκε από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την οργάνωση μιας κινεζικής εκδοχής της «Επανάστασης του Γιασεμιού» στην Τυνησία.

«Αυτό το κύμα κρατήσεων είναι πολύ ανησυχητικό και φαίνεται να είναι μια έντρομη, εσφαλμένη αντίδραση στα συμβάντα στη Βόρεια Αφρική και τη Μέση Ανατολή», δήλωσε Σαμ Ζαρίφι, Διευθυντής της Διεθνούς Αμνηστίας για την Ασία και τον Ειρηνικό.

«Η κινεζική κυβέρνηση φαίνεται να σκέφτεται ότι μπορεί απλώς να αψηφά το νόμο και να φυλακίζει οποιονδήποτε που ενδεχομένως να σκέφτεται να επικρίνει τις πολιτικές της. Πρόκειται για ανησυχητική τάση, η οποία μάλιστα επιδεινώνεται.»

Στις 17 Φεβρουαρίου, η ειδησεογραφική τοποθεσία Boxun, με έδρα τις ΗΠΑ, δημοσίευσε μια ανώνυμη έκκληση προς τους Κινέζους να οργανώσουν διαμαρτυρίες σε ολόκληρη τη χώρα, στις 20 Φεβρουαρίου.

Οι ειδήσεις για την έκκληση διαδόθηκαν γρήγορα μέσω του Twitter και των ιστολογίων, καλώντας τους διαδηλωτές να διακηρύξουν τα εξής: «Θέλουμε φαΐ, θέλουμε δουλειά, θέλουμε σπίτια, θέλουμε δικαιοσύνη».

Οι συγγενείς και οι φίλοι εκείνων που στοχοποιήθηκαν λένε ότι υποψιάζονται ότι η καταστολή είναι μια αντίδραση στο κάλεσμα για διαμαρτυρία, παρότι η αστυνομία δεν έδωσε καμία εξήγηση.

«Η σύλληψη ανθρώπων που δεν έχουν διαπράξει κανένα έγκλημα το μόνο που θα κάνει είναι να υπονομεύσει τη σταθερότητα, σπέρνοντας τη δυσπιστία και εξαπλώνοντας το φόβο», δήλωσε ο Σαμ Ζαρίφι.

«Ελπίζουμε ότι οι κινέζοι ηγέτες θα τερματίσουν αυτή την καταστολή και θα αρχίσουν να διεξάγουν εποικοδομητικό και ειρηνικό διάλογο με τους πολίτες τους για το πώς θα βελτιώσουν τις ζωές όλων των Κινέζων».

Ορισμένοι από τους στοχοποιημένους δικηγόρους είχαν συναντηθεί στο Πεκίνο την περασμένη εβδομάδα, για να συζητήσουν την υπόθεση του Chen Guangcheng, πρώην κρατούμενου συνείδησης που πρόσφατα δημοσίευσε ένα μυστικά γυρισμένο βίντεο, το οποίο περιγράφει τον συνεχιζόμενο παράνομο κατ’ οίκον περιορισμό της οικογένειάς του.

Οι δικηγόροι συζήτησαν επίσης τρόπους για να αντιμετωπίσουν την πρακτική της κυβέρνησης να θέτει τους απελευθερωμένους κρατούμενους υπό παράνομο κατ’ οίκον περιορισμό.

Ένας δικηγόρος από το Πεκίνο, ο Tang Jitian, συνελήφθη λίγο μετά τη συνάντηση στις 16 Φεβρουαρίου και δεν έχει απελευθερωθεί ακόμη.

Φαίνεται ότι η αναφορά του Boxun έκανε τις αρχές να επιβάλουν περαιτέρω περιορισμούς σε οποιονδήποτε ο οποίος μπορεί να έχει μπει στον πειρασμό να μιλήσει ελεύθερα.

Η αστυνομία έθεσε υπό κράτηση το δικηγόρο Jiang Tianyong το Σάββατο από το σπίτι του αδερφού του και έκτοτε η οικογένειά του δεν έχει καμία άμεση επαφή μαζί του. Αργότερα το ίδιο βράδυ, η αστυνομία επέστρεψε στο σπίτι και κατάσχεσε έναν υπολογιστή, καθώς και κάποια προσωπικά αντικείμενα.

Η αστυνομία είπε στην οικογένεια ότι κρατούσε τον Jiang Tianyong σε σύνδεση με ένα έγκλημα, αλλά δεν έδωσε διευκρινίσεις για το πού βρίσκεται ούτε παρείχε νομικά έγγραφα.

Ο καθηγητής νομικής στο Πεκίνο Teng Biao και ο ακτιβιστής Gu Chuan τέθηκαν επίσης υπό κράτηση στη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, όπως και οι διαδικτυακοί ακτιβιστές Chen Wei και Ran Yunfei με έδρα το Sichuan. Κανείς δεν έχει απελευθερωθεί.

Άλλοι επιφανείς δικηγόροι ανθρώπινων δικαιωμάτων, περιλαμβανομένων των Li Fangping και Xu Zhiyong, τελούν υπό αστυνομική επιτήρηση.

ΚΑΝΕ ΜΙΑ ΔΩΡΕΑ
Βασιζόμαστε σε άτομα σαν εσένα. Δεν δεχόμαστε χρηματοδοτήσεις από κυβερνήσεις και διεθνείς διακρατικούς φορείς.