
ΗΠΑ: Η GOOGLE ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΧΩΡΗΣΕΙ ΣΕ ΜΙΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΠΟΥ ΝΑ ΣΕΒΕΤΑΙ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ, ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ ΝΑ ΚΗΡΥΞΕΙ ΜΟΝΟΠΩΛΙΟ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ADTECH
Αντιδρώντας στην απόφαση αμερικανικού δικαστηρίου που κήρυξε παράνομο το μονοπώλιο της Google στη διαδικτυακή διαφήμιση, η Agnès Callamard, Γενική Γραμματέας της Διεθνούς Αμνηστίας, δήλωσε:
«Μια διάσπαση της μονοπωλιακής θέσης της Google με σεβασμό στα δικαιώματα θα μπορούσε να αποτελέσει ένα σημαντικό πρώτο βήμα προς έναν διαδικτυακό κόσμο που θα σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώματα. Διαβρώνοντας την κυριαρχία μιας και μόνο εταιρείας και αποδυναμώνοντας τον έλεγχο της Google πάνω στα δεδομένα μας, δημιουργείται χώρος που πρέπει να καλυφθεί από φορείς που έχουν δεσμευτεί για την τήρηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων».
Το σημερινό μοντέλο της Google ευδοκιμεί με τη συλλογή, την ανάλυση, την ανταλλαγή με άλλους και το κέρδος από τα προσωπικά δεδομένα των ανθρώπων. Αυτή η τοξική προσέγγιση που έχει τις βάσεις της στην παρακολούθηση - την οποία μοιράζονται και άλλες Big Tech εταιρείες, όπως η Meta και η TikTok - υπονομεύει το δικαίωμα στην ιδιωτική ζωή και έχει δώσει στην Google απόλυτη κυριαρχία στην αγορά, χωρίς να αφήνει χώρο για εναλλακτικές λύσεις που σέβονται τα δικαιώματά μας.
— Agnès Callamard, Γενική Γραμματέας της Διεθνούς Αμνηστίας
«Ως η πιο διαδεδομένη μηχανή αναζήτησης στον κόσμο, η Google ασκεί τεράστια δύναμη στο κατά πόσο οι άνθρωποι μπορούν να περιηγηθούν στο διαδίκτυο με τη βεβαιότητα ότι τα δικαιώματά τους προστατεύονται. Κάθε εταιρεία έχει την ευθύνη να σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώματα, και η Google απέτυχε να αποδείξει επαρκώς πώς το μοντέλο της μπορεί να προστατεύσει τα δικαιώματα των χρηστών.
«Είναι εξαιρετικά δύσκολο να συνδεθείς στο διαδίκτυο χωρίς να παραδώσεις προσωπικά δεδομένα στην Google και άλλες μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας, ακόμη και όταν δεν έχεις υπογράψει για τις υπηρεσίες τους ή δεν έχεις συναινέσει σε αυτή την εισβολή και την μετατροπή των προσωπικών σου δεδομένων σε κέρδος.
«Τώρα που οι διαφημιστικές υπηρεσίες της Google έχουν κριθεί παράνομο μονοπώλιο, είναι καιρός να προχωρήσουμε σε μια διαρθρωτική διάσπαση της Google με σεβασμό στα δικαιώματα».
Ιστορικό
Το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ κατηγόρησε τη Google για χειραγώγηση της αγοράς με σκοπό τη διατήρηση της κυριαρχίας και τον αποκλεισμό των ανταγωνιστών στην αγορά της διαδικτυακής διαφημιστικής τεχνολογίας, γεγονός που δεν επιτρέπει να καταστεί διαθέσιμη στους χρήστες μια εναλλακτική λύση που σέβεται τα δικαιώματα.
Το 2016 η Google άλλαξε την πολιτική απορρήτου της για να επιτρέψει την ενσωμάτωση δεδομένων σε όλες τις πλατφόρμες μάρκετινγκ της. Η αλλαγή αυτή της επέτρεψε να προσαρμόζει τις διαφημίσεις στα άτομα, με βάση άκρως προσωπικές πληροφορίες που συλλέγονται στο παρασκήνιο της διαδικτυακής τους χρήσης.
Το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ ισχυρίζεται ότι η Google ελέγχει το 87% της διαφημιστικής αγοράς των ΗΠΑ. Σε μια ανταγωνιστική αγορά, οι χρήστες του διαδικτύου θα μπορούσαν πιθανώς να απορρίψουν τέτοιες παρεμβάσεις στην ιδιωτική ζωή, αλλά η έλλειψη εναλλακτικών παρόχων υπηρεσιών δεν τους αφήνει άλλη επιλογή από το να αποδεχθούν τη συλλογή και την κερδοφορία των δεδομένων των χρηστών από την Google.
Το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ κέρδισε πρόσφατα άλλη μια υπόθεση αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας κατά της Google. Δικαστής στην Ουάσιγκτον αποφάνθηκε ότι η Google είχε μονοπωλήσει παράνομα την αγορά διαδικτυακής αναζήτησης και εκκρεμεί απόφαση σχετικά με τα προτεινόμενα διορθωτικά μέτρα και για τις δύο υποθέσεις, συμπεριλαμβανομένης της απαίτησης διάλυσης της Google. Μια σχετική υπόθεση με τη διαφημιστική τεχνολογία της Google στην ΕΕ αναμένει απόφαση και μια άλλη αγωγή έχει ξεκινήσει στο Ηνωμένο Βασίλειο.