ΟΥΓΓΑΡΙΑ: Η ΕΡΕΥΝΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΗΜAΝΕΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΡΟΜA ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

Δημοσιεύθηκε στις 26 Μαΐου 2016, 18:36Εκτύπωση

Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να δρομολογήσει μια ενδελεχή έρευνα για τη συστημική διάκριση εις βάρος των παιδιών Ρομά πρέπει να συμβάλει στον οριστικό τερματισμό μιας διαχρονικής αδικίας που λαμβάνει χώρα στην Ουγγαρία, δήλωσαν συνασπιζόμενες οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Η έρευνα είναι απόρροια εκτενών αποδεικτικών στοιχείων που παρουσίασαν ομάδες  ανθρωπίνων δικαιωμάτων - ανάμεσα στις οποίες το Ευρωπαϊκό Κέντρο για τα Δικαιώματα των Ρομά και η Διεθνής Αμνηστία - ως προς το πώς τα παιδιά Ρομά αντιμετωπίζουν συνεχή διάκριση και διαχωρισμό στο ουγγρικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Η ουγγρική κυβέρνηση πρέπει τώρα να δώσει προσοχή στο κάλεσμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και να αναλάβει άμεση δράση ώστε να τερματιστεί η έντονη προκατάληψη κατά των μαθητών Ρομά στα σχολεία της χώρας.

H συστημική διάκριση και ο διαχωρισμός των παιδιών Ρομά στα σχολεία της Ουγγαρίας δεν μπορούν και δεν θα πρέπει να γίνονται ανεκτά

 Iverna McGowan, Επικεφαλής του Γραφείου Ευρωπαϊκών Θεσμών της Διεθνούς Αμνηστίας

«Με το να αναληφθεί επιτέλους δράση γι’ αυτή τη θεμελιώδη παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων που στερεί την πρόσβαση των παιδιών Ρομά σε μια ποιοτική εκπαίδευση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δηλώνει ‘φθάνει, ως εδώ’ », δήλωσε η Iverna McGowan, Επικεφαλής του Γραφείου Ευρωπαϊκών Θεσμών της Διεθνούς Αμνηστίας.

Το είδος της εξέτασης που ανακοινώθηκε σήμερα (26/5) εις βάρος της Ουγγαρίας, επισήμως γνωστή ως διαδικασία παράβασης, αποτελεί  έναν μηχανισμό που διαθέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να διασφαλίσει ότι οι νόμοι και οι πρακτικές των κρατών μελών της ΕΕ συνάδουν με το ευρωπαϊκό δίκαιο. Από το 2014, έχει χρησιμοποιηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή δύο φορές σε περιπτώσεις που η νομοθεσία της ΕΕ για την καταπολέμηση των διακρίσεων έχει παραβιαστεί ώστε να αντιμετωπιστούν προβλήματα πρόσβασης στην εκπαίδευση των παιδιών Ρομά στην Τσεχική Δημοκρατία και τη Σλοβακία.

Εάν η ουγγρική κυβέρνηση δεν καταφέρει να ανταποκριθεί με επιτυχία στις ανησυχίες της Επιτροπής και να θέσει ένα τέλος σε αυτή την παράνομη κατάσταση, διακινδυνεύει (η ουγγρική κυβέρνηση) να αναφερθεί στο Δικαστήριο της ΕΕ, το οποίο θα μπορούσε να επιβάλει σοβαρές οικονομικές κυρώσεις στη χώρα.

Η διαδικασία παράβασης κατά της Ουγγαρίας η οποία ξεκίνησε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι αποτέλεσμα αποδεικτικών στοιχείων συνεχούς διαχωρισμού στο ουγγρικό εκπαιδευτικό σύστημα, με ένα ποσοστό 45% των παιδιών Ρομά στην Ουγγαρία να παρακολουθεί μαθήματα σε χωριστά σχολεία ή σχολικές τάξεις. Οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ανάμεσα στις οποίες το Ευρωπαϊκό Κέντρο για τα Δικαιώματα των Ρομά, έχουν επίσης καταγράψει και οδηγήσει αρκετές υποθέσεις διαχωρισμού στα δικαστήρια.

Παρά τους κανονισμούς του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, των εθνικών δικαστηρίων και της Αρχής της Ίσης Μεταχείρισης, σύμφωνα με τους οποίους ο σχολικός διαχωρισμός είναι παράνομος, οι αρχές δεν έχουν αναλάβει δράση ώστε να προωθηθεί μια εκπαίδευση προσιτή σε όλους. Απεναντίας, τα αποδεικτικά στοιχεία καταδεικνύουν ότι η κυβέρνηση σκοπεύει να ακολουθήσει πολιτικές που εδραιώνουν ακόμη περισσότερο τη φυλετική διάκριση στο ουγγρικό εκπαιδευτικό σύστημα.

«Παρά το γεγονός ότι το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου επέμενε κατηγορηματικά στο ότι η Ουγγαρία ‘πρέπει να ανατρέψει την ιστορία του φυλετικού διαχωρισμού’ στα σχολεία της εις βάρος των ατόμων Ρομά σαν εμένα, οι ουγγρικές αρχές συνεχίζουν με δόλο την περιθωριοποίηση χιλιάδων παιδιών σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που το χαρακτηρίζει η προκατάληψη», δήλωσε ο Đorđe Jovanović, Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κέντρου για τα Δικαιώματα των Ρομά.

Όσοι υφίστανται διαχωρισμό ποτέ δεν μπορούν να είναι ίσοι και η επιθετική πολιτική διάκρισης της Ουγγαρίας εις βάρος των παιδιών Ρομά δεν τους παρέχει τις ευκαιρίες να προοδεύσουν, ενώ παγιδεύει μια ακόμα γενιά στη στέρηση και τη φτώχεια

 Đorđe Jovanović, Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κέντρου για τα Δικαιώματα των Ρομά

Είναι τώρα η σειρά της ουγγρικής κυβέρνησης, να αναλάβει συγκεκριμένη και άμεση δράση ώστε να δώσει ένα τέλος στον σχολικό διαχωρισμό και να διασφαλίσει ότι κάθε παιδί Ρομά μπορεί να ασκεί το δικαιώμά του στην εκπαίδευση, σύμφωνα με τις διεθνείς και εθνικές υποχρεώσεις της χώρας για τα ανθρώπινα δικαιώματα.