ΣΥΡΙΑ: ΠΙΘΑΝΗ ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΝΟΠΛΗ ΕΠΕΜΒΑΣΗ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΥΣ ΓΙΑ ΕΠΙΘΕΣΗ ΜΕ ΧΗΜΙΚΑ ΟΠΛΑ
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ & ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Συρία: Πιθανή διεθνής ένοπλη επέμβαση μετά από ισχυρισμούς για επίθεση με χημικά όπλα
Εισαγωγή
Τις τελευταίες ημέρες, ορισμένες κυβερνήσεις έχουν σηματοδοτήσει την πρόθεσή τους να αναλάβουν στρατιωτική δράση εναντίον της συριακής κυβέρνησης, την οποία θεωρούν υπεύθυνη για τις φερόμενες επιθέσεις με χημικά όπλα στις 21 Αυγούστου. Δεκάδες πολίτες, ανάμεσά τους και πολλά παιδιά, φέρονται να σκοτώθηκαν κατά τις επιθέσεις στα περίχωρα της Δαμασκού.
Η Διεθνής Αμνηστία ούτε καταδικάζει, ούτε δικαιολογεί μια τέτοια ένοπλη στρατιωτική επίθεση. Επίσης, δεν παίρνει θέση αναφορικά με τη νομιμότητα ή την ηθική βάση μιας τέτοιας ενέργειας. Σε καταστάσεις ένοπλης σύρραξης, η Διεθνής Αμνηστία εστιάζει στη διασφάλιση ότι οι αντιμαχόμενες πλευρές σέβονται το διεθνές ανθρωπιστικό δίκαιο και τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Έχει βρει η Διεθνής Αμνηστία αποδεικτικά στοιχεία σχετικά με τη χρήση χημικών όπλων στη Συρία;
Η Διεθνής Αμνηστία έχει συλλέξει πληροφορίες από επιζήσαντες των επιθέσεων με χημικά όπλα που πιστεύεται ότι πραγματοποιήθηκαν στην περιοχή της Ανατολικής Ghouta, ανατολικά της Δαμασκού, στις 21 Αυγούστου, καθώς και από γιατρούς οι οποίοι εξέτασαν όσους σκοτώθηκαν και φρόντισαν όσους μολύνθηκαν. Επίσης, έχει κοινοποιήσει αυτές και άλλες πληροφορίες σχετικά με την απελευθέρωση χημικών σε ειδικούς στους χημικούς παράγοντες. Βάσει αυτής της έρευνας και της ανάλυσης από ειδικούς, η Διεθνής Αμνηστία πιστεύει ότι είναι πολύ πιθανό ότι χημικοί παράγοντες μόλυναν αρκετές γειτονιές στις παρακείμενες πόλεις, Zamalka και Ain Tarma στην Ανατολική Ghouta.
Σύμφωνα με τους ειδικούς που συμβουλεύτηκε η οργάνωση, τα συμπτώματα που παρουσίασαν όσοι προσβλήθηκαν από την φερόμενη απελευθέρωση χημικών παραπέμπουν σε έκθεση σε οργανοφωσφορικούς νευρικούς παράγοντες. Οι παράγοντες αυτοί αποτελούν μέρος ενώσεων που ονομάζονται αναστολείς της χολινεστεράσης, οι οποίοι εμποδίζουν ένα ένζυμο που ευθύνεται για τις νευρικές μεταδόσεις να μεταδίδει αποτελεσματικά τα μηνύματα στους μύες, οδηγώντας, έτσι, σε μειωμένη μυϊκή δραστηριότητα. Αυτό εμποδίζει τη διοχέτευση επαρκούς οξυγόνου στους πνεύμονες, οδηγώντας σε αναπνευστικές δυσκολίες, οι οποίες, σε σοβαρές περιπτώσεις, προκαλούν το θάνατο. Η μειωμένη μυϊκή δραστηριότητα που προκαλείται από τους οργανοφωσφορικούς νευρικούς παράγοντες, επίσης, οδηγεί σε ακούσιες μυϊκές κινήσεις, περιλαμβανομένων συσπάσεων και σπασμών, και συστολή στις κόρες των οφθαλμών. Τα συμπτώματα αυτά παρουσίασαν όσοι βρίσκονταν στη Zamalka και στην Ain Tarma κατά τις ώρες της φερόμενης επίθεσης.
Η Διεθνής Αμνηστία δεν έχει επαρκείς πληροφορίες για να προσδιορίσει ποιος χρησιμοποίησε ή απελευθέρωσε τους χημικούς παράγοντες στις πληγείσες περιοχές στη Zamalka και στην Ain Tarma, οι οποίες βρίσκονται υπό τον έλεγχο των δυνάμεων της αντιπολίτευσης.
Η Διεθνής Αμνηστία δεν έχει μέχρι στιγμής τη δυνατότητα να διεξαγάγει ενδελεχή έρευνα για τις επιθέσεις με χημικά όπλα που πιστεύεται ότι έχουν πραγματοποιηθεί στη Modamiya, δυτικά της Δαμασκού, επίσης στις 21 Αυγούστου. Ωστόσο, τα συμπτώματα που παρουσιάζουν οι πληγέντες, όπως φαίνεται και σε πλάνα βίντεο, φαίνονται παρόμοια με τα συμπτώματα που παρουσιάζουν οι πληγέντες στην φερόμενη επίθεση στην Ανατολική Ghouta. Σύμφωνα με αυτά τα δεδομένα, η Διεθνής Αμνηστία ανησυχεί ότι η Modamiya επίσης μολύνθηκε από παρόμοιο χημικό παράγοντα.
Για να υπάρξουν αδιαμφισβήτητα ευρήματα σχετικά με τη χρήση χημικών παραγόντων και σχετικά με το ποιοι τα χρησιμοποίησαν, απαιτείται επιτόπια έρευνα από εμπειρογνώμονες με ελεύθερη πρόσβαση στις πληγείσες τοποθεσίες και στη σχετική πληροφόρηση.
Έχει βρει η ομάδα του ΟΗΕ στο πεδίο αποδεικτικά στοιχεία σχετικά με τη χρήση χημικών στη Συρία;
Συνεχίζεται η δουλειά της και ακόμα δεν έχει δημοσιεύσει ευρήματα.
Η Αποστολή του ΟΗΕ για τη διερεύνηση ισχυρισμών σχετικά με τη Χρήση Χημικών Όπλών στη Συριακή Αραβική Δημοκρατία ξεκίνησε στις 19 Αυγούστου με σκοπό να επισκεφθεί 3 τοποθεσίες όπου, σύμφωνα με ισχυρισμούς, είχαν χρησιμοποιηθεί χημικά όπλα νωρίτερα μέσα στη χρονιά, μεταξύ άλλων, στο Khan al Asal, κυβερνείο του Χαλεπίου. Έπειτα από την τελευταία φερόμενη επίθεση με χημικά όπλα στις 21 Αυγούστου, οι συριακές αρχές δέχθηκαν πιέσεις ώστε να δώσουν πρόσβαση στην ομάδα του ΟΗΕ και σε αυτή την περιοχή. Η ομάδα του ΟΗΕ επρόκειτο να παραμείνει έως και 14 μέρες στη Συρία, με πιθανή παράταση.
Η δουλειά της ομάδας έχει παρεμποδιστεί μέχρι στιγμής λόγω θεμάτων ασφαλείας. Η οχηματοπομπή με την οποία ταξίδευε δέχτηκε επίθεση στις 26 Αυγούστου και η Αποστολή του ΟΗΕ ανέβαλε την επίσκεψη της 27ης Αυγούστου, προκειμένου να βελτιώσει την ασφάλεια της ομάδας. Ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ, Μπαν Κι Μουν, δήλωσε στις 28 Αυγούστου ότι οι επιθεωρητές που διερευνούν την τοποθεσία της φερόμενης επίθεσης στις 21 Αυγούστου θα χρειάζονταν συνολικά 4 ημέρες προκειμένου να φέρουν εις πέρας τις επισκέψεις τους στις τοποθεσίες και στη συνέχεια επιπρόσθετο χρόνο για να αναλύσουν τα ευρήματά τους.
Η διεθνής κοινότητα πρέπει να διασφαλίσει ότι η συριακή κυβέρνηση και οι δυνάμεις της αντιπολίτευσης επιτρέπουν απρόσκοπτη πρόσβαση σε όλες τις περιοχές τις οποίες θα ήθελε να επισκεφθεί η Αποστολή του ΟΗΕ και να συνεργαστούν πλήρως μαζί της, ούτως ώστε να μπορεί να προσδιορίσει εάν τα χημικά όπλα όντως έχουν χρησιμοποιηθεί.
Εάν πράγματι βρουν αποδεικτικά στοιχεία, τι θα σημαίνει αυτό;
Οποιαδήποτε επιβεβαιωμένη χρήση χημικών όπλων είναι φυσικά πολύ σοβαρή. Η χρήση τέτοιων απαγορευμένων όπλων θα αποτελούσε σοβαρή παραβίαση του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου και θα συνιστούσε έγκλημα πολέμου. (Όπως είναι και η εσκεμμένη στοχοποίηση αμάχων με τη χρήση κάθε είδους όπλων).
Τότε τι μπορεί να κάνει η διεθνής κοινότητα, εάν βρει αποδείξεις ότι χρησιμοποιήθηκαν χημικά όπλα;
Πρέπει να επιτραπεί στην Επιτροπή Έρευνας του ΟΗΕ για τη Συρία η πρόσβαση στη Συρία, προκειμένου να εκτιμήσει ποιοι ευθύνονται για την επίθεση, όπως επίσης και να διερευνήσει άλλους συνεχιζόμενους ισχυρισμούς για εγκλήματα σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, τα οποία διαπράττονται στο πλαίσιο ένοπλης σύρραξης. Δεδομένου ότι η Επιτροπή Έρευνας έχει στερηθεί την άδεια να εισέλθει στη Συρία από τότε που συστήθηκε στις 21 Αυγούστου, το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ πρέπει να απαιτήσει από τη συριακή κυβέρνηση και τις δυνάμεις της αντιπολίτευσης να επιτρέψουν πρόσβαση στις περιοχές υπό τον έλεγχό τους αντίστοιχα, και να συνεργαστούν πλήρως με τις έρευνές της. Όλες οι άλλες κυβερνήσεις πρέπει να χρησιμοποιήσουν οποιαδήποτε επιρροή διαθέτουν στις πλευρές της σύρραξης, ώστε να στηρίξουν την απαίτηση αυτή.
Όπως η Διεθνής Αμνηστία έχει επανειλημμένα ζητήσει, το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ πρέπει, επίσης, να παραπέμψει την κατάσταση στη Συρία στο Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο, για να διασφαλίσει λογοδοσία για τη χρήση χημικών όπλων και άλλων εγκλημάτων πολέμου και εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας.
Ποια είναι η θέση της Διεθνούς Αμνηστίας σχετικά με τη στρατιωτική επέμβαση/τη χρήση ένοπλης βίας;
Γενικά, η Διεθνής Αμνηστία ούτε καταδικάζει, ούτε δικαιολογεί την προσφυγή στη χρήση βίας στις διεθνείς σχέσεις, ούτε διατυπώνει σχόλια ή κρίσεις σχετικά με επιχειρήματα που δικαιολογούν τη χρήση βίας. Στο πλαίσιο της ένοπλης σύρραξης στη Συρία, δεν έχουμε απευθύνει έκκληση για ένοπλη επίθεση, αλλά έχουμε πιέσει τη διεθνή κοινότητα να λάβει άλλα μέτρα για να προστατεύσει τους αμάχους και να εμποδίσει περαιτέρω εγκλήματα σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, περιλαμβανομένων εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας, που διαπράττονται (δείτε παρακάτω). Εάν είχαν υιοθετηθεί τέτοια μέτρα νωρίτερα κατά τη διάρκεια της κρίσης, είναι δυνατό να είχε αποφευχθεί μεγάλο μέρος των κατάφωρων παραβιάσεων και κακοποιήσεων των τελευταίων 2,5 ετών. Στην περίπτωση ένοπλης διεθνούς επέμβασης, η Διεθνής Αμνηστία θα εστιάσει στη συμπεριφορά μιας τέτοιας επέμβασης υπό το πρίσμα των κανόνων του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου και του δικαίου για τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Δεν πρέπει τα κράτη να εξαντλούν όλα τα άλλα μέσα πριν χρησιμοποιήσουν ένοπλη βία εναντίον της Συρίας;
Η Διεθνής Αμνηστία γενικά ούτε καταδικάζει ούτε δικαιολογεί την προσφυγή στη χρήση βίας και, ως εκ τούτου, δεν παίρνει θέση για το πότε η ένοπλη βία θα μπορούσε ή δεν θα μπορούσε να δικαιολογηθεί. Ωστόσο, είμαστε σαφείς ότι έχουν γίνει ελάχιστα από τη διεθνή κοινότητα για την αντιμετώπιση εγκλημάτων σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο που διαπράχθηκαν κατά τη διάρκεια της σύρραξης.
Ενώ ο απεσταλμένος του ΟΗΕ και του Αραβικού Συνδέσμου για τη Συρία, Lakhdar Brahimi, προσπαθούσε να συγκαλέσει μια διεθνή διάσκεψη για την επίλυση της κρίσης στη Συρία, το αδιέξοδο στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ έχει μέχρι στιγμής εμποδίσει τις απόπειρες επίλυσης της κρίσης. Η συριακή κυβέρνηση έχει νιώσει ελεύθερη να συνεχίσει να διαπράττει σοβαρότατες παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων, μεταξύ άλλων, εγκλήματα σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, έχοντας τη βεβαιότητα ότι θα προστατευθεί από συμμάχους, όπως η Ρωσία και η Κίνα. Εάν δεν γίνουν δυναμικές αλλαγές και δεν ασκηθεί αποτελεσματική πίεση σε όλες τις πλευρές, είναι δύσκολο μόνο οι διαπραγματεύσεις να επιλύσουν την κρίση.
Στοχευμένες κυρώσεις (δηλαδή η δέσμευση των περιουσιακών στοιχείων του Προέδρου Άσαντ και άλλων που μπορεί να εμπλέκονται στην εντολή και τη διάπραξη εγκλημάτων σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο), παραπομπή της κατάστασης στη Συρία στο Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο και η ανάπτυξη διεθνών παρατηρητών για τα ανθρώπινα δικαιώματα θα βοηθούσαν στη δημιουργία των συνθηκών για καρποφόρες διαπραγματεύσεις με στόχο μια λύση που θα σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώματα όλων των Σύρων.
Εάν προχωρήσει μια στρατιωτική επίθεση, ποια θα είναι η έκκληση της Διεθνούς Αμνηστίας προς τις ξένες στρατιωτικές δυνάμεις και τη συριακή κυβέρνηση;
Οποιαδήποτε επίθεση από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία, ή άλλους, εναντίον της Συρίας θα αποτελέσει την έναρξη μιας διεθνούς ένοπλης σύρραξης μεταξύ της συριακής κυβέρνησης και των ξένων στρατιωτικών δυνάμεων. Υπάρχει, επίσης, μια συνεχιζόμενη, μη διεθνής (εσωτερική) ένοπλη σύρραξη μεταξύ της συριακής κυβέρνησης και των ένοπλων ομάδων της αντιπολίτευσης (δείτε παρακάτω). Είναι κρίσιμης σημασίας όλα τα εμπλεκόμενα στη σύρραξη μέρη να σεβαστούν πλήρως το διεθνές ανθρωπιστικό δίκαιο (τους νόμους του πολέμου) και το εφαρμόσιμο δίκαιο για τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Η Διεθνής Αμνηστία θα τους καλούσε να συμμορφωθούν με το διεθνές ανθρωπιστικό δίκαιο, ιδίως, ως προς την προστασία των ζωών των αμάχων. Ιδιαίτερα, πρέπει:
- Να απέχουν από τη στοχοποίηση αμάχων ή χώρων αμάχων,
- Να απέχουν από αδιάκριτες και δυσανάλογες επιθέσεις,
- Να απέχουν από τη χρήση όπλων που είναι εγγενώς αδιάκριτα ή, άλλως, απαγορευμένα σύμφωνα με το διεθνές ανθρωπιστικό δίκαιο, περιλαμβανομένων των πυρομαχικών διασποράς,
- Να παίρνουν όλες τις απαραίτητες προφυλάξεις στις επιθέσεις, ώστε να προστατεύονται οι άμαχοι, μεταξύ άλλων, εκδίδοντας προειδοποιήσεις προς αμάχους όπου είναι εφικτό, και λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη ότι σε στρατιωτικές βάσεις και εγκαταστάσεις υπάρχουν κρατούμενοι,
- Να παίρνουν προφυλάξεις ώστε οι άμαχοι που βρίσκονται υπό τον έλεγχό τους να προστατεύονται από τα αποτελέσματα των επιθέσεων, μεταξύ άλλων, αποφεύγοντας, στο μέτρο του δυνατού, την εγκατάσταση στρατιωτικών αντικειμένων μέσα ή κοντά σε πυκνοκατοικημένες περιοχές, και απομακρύνοντας, όπου είναι εφικτό, αμάχους από σημεία όπου βρίσκονται στρατιωτικά αντικείμενα.
- Να απέχουν από τη χρήση αμάχων ως ανθρώπινων ασπίδων.
Ποιες είναι οι εκκλήσεις της Διεθνούς Αμνηστίας προς τη διεθνή κοινότητα συνολικά;
Η διεθνής κοινότητα συνολικά πρέπει να κάνει τα ακόλουθα:
- Να πάρει επείγοντα μέτρα για να προσπαθήσει να ανακουφίσει τη φρικτή ανθρωπιστική κατάσταση μέσα στη χώρα, όπου περισσότεροι από 4,25 εκατομμύρια άνθρωποι πιστεύεται ότι έχουν εκτοπιστεί από τα σπίτια τους,
- Ιδιαίτερα, πρέπει να διασφαλίσει ότι όλες οι πλευρές της ένοπλης σύρραξης στη Συρία επιτρέπουν απρόσκοπτη πρόσβαση σε ανθρωπιστικές οργανώσεις και φορείς, προκειμένου να παράσχουν βοήθεια στον άμαχο πληθυσμό. Στην περίπτωση της συριακής κυβέρνησης, αυτό πρέπει να περιλαμβάνει παραχώρηση διασυνοριακής πρόσβασης, όπως επίσης και πρόσβαση μεταξύ των γραμμών της σύρραξης. Όλα τα μέρη πρέπει να επιτρέψουν την παροχή βοήθειας βάσει αναγκών, χωρίς διακρίσεις,
- Να ξεκινήσουν προσπάθειες, ώστε να συμμεριστούν την ευθύνη για τους πρόσφυγες και να διευκολύνουν τις γειτονικές χώρες της Συρίας, ώστε να προστατευθούν όλοι όσοι έχουν διαφύγει από τη σύρραξη. Οι γειτονικές στη Συρία χώρες, καθώς και κάθε χώρα που φιλοξενεί Σύρους, πρέπει να διασφαλίζει ότι κανένας Σύρος δεν θα επιστρέφεται εξαναγκαστικά.
- Να δεχτεί κοινή ευθύνη για τη διερεύνηση και τη δίωξη εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας και άλλων εγκλημάτων σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, τα οποία έχουν διαπραχθεί στη Συρία. Πρέπει να επιδιώξει να ασκήσει οικουμενική δικαιοδοσία σχετικά με τα εγκλήματα αυτά -στα εθνικά δικαστήρια- σε δίκαιες δίκες, και χωρίς προσφυγή στη θανατική ποινή. Το σημείο αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό δεδομένης της συνεχιζόμενης αποτυχίας του Συμβουλίου Ασφαλείας να παραπέμψει την κατάσταση στη Συρία στο Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο.
Ποιες πρέπει να είναι οι εκκλήσεις της Διεθνούς Αμνηστίας προς κράτη που παρέχουν στρατιωτική βοήθεια στις συριακές κυβερνητικές δυνάμεις ή στις ένοπλες ομάδες της αντιπολίτευσης;
Ελλείψει ενός διεθνούς εμπάργκο όπλων, και επειδή εκτεταμένες και συστηματικές ένοπλες επιθέσεις των συριακών ένοπλων δυνάμεων και των συμμαχικών τους πολιτοφυλακών με ευρύ φάσμα συμβατικών όπλων έχουν προκαλέσει εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας, οποιαδήποτε κράτη προμηθεύουν όπλα στη συριακή κυβέρνηση πρέπει να σταματήσουν τις προμήθειες αμέσως. Αυτό περιλαμβάνει όλα τα όπλα, πυρομαχικά, εξοπλισμό, καθώς και εκπαίδευση και προσωπικό.
Επιπρόσθετα, καμία μεταφορά όπλων δεν πρέπει να γίνεται σε ένοπλη ομάδα της αντιπολίτευσης στη Συρία όταν υπάρχει ουσιαστικός κίνδυνος να διαπράξει η ομάδα αυτή σοβαρές παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων και διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου. Το βάρος πρέπει δοθεί σε κράτη που σκέφτονται να πραγματοποιήσουν στρατιωτικές μεταφορές σε ένοπλες ομάδες της αντιπολίτευσης, ώστε να διασφαλίσουν πρώτα την δημιουργία ουσιαστικών και επαληθεύσιμων μηχανισμών οι οποίοι θα διασφαλίζουν ότι θα ελαχιστοποιούνται όλοι οι σοβαροί κίνδυνοι κακής χρήσης οποιουδήποτε στρατιωτικού εξοπλισμού για τη διάπραξη σοβαρών παραβιάσεων ανθρωπίνων δικαιωμάτων ή παραβιάσεων του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου.
Ποιες είναι οι εκκλήσεις της Διεθνούς Αμνηστίας προς όλα τα μέρη που της εσωτερικής σύρραξης στη Συρία;
Η Διεθνής Αμνηστία καλεί όλα τα μέρη της σύρραξης:
- Να σταματήσουν τις επιθέσεις σε αμάχους ή σε χώρους αμάχων,
- Να μη διαπράττουν αδιάκριτες και δυσανάλογες επιθέσεις,
- Να σταματήσουν τις συνοπτικές εκτελέσεις, τα βασανιστήρια, και κάθε άλλη κακομεταχείριση,
- Να απελευθερώσουν κάθε άτομο που κρατείται μόνο λόγω θρησκείας, εθνικότητας, ή πολιτικών πεποιθήσεων,
- Να διαδώσουν πολιτική μηδενικής ανοχής σε παραβιάσεις προς τις δυνάμεις υπό την εντολή τους και να καταδικάσουν δημοσίως παραβιάσεις, όταν αυτές συμβαίνουν,
- Να επιτρέψουν σε ανθρωπιστικές οργανώσεις και φορείς απρόσκοπτη πρόσβαση, ώστε να παράσχουν βοήθεια στον άμαχο πληθυσμό χωρίς διακρίσεις. Στην περίπτωση της κυβέρνησης, αυτό πρέπει να περιλαμβάνει παραχώρηση διασυνοριακής πρόσβασης, όπως επίσης και πρόσβαση μεταξύ των γραμμών της σύρραξης,
- Να παράσχουν πρόσβαση στην Ανεξάρτητη Διεθνή Επιτροπή Έρευνας για τη Συριακή Αραβική Δημοκρατία για να διερευνήσει όλα τα φερόμενα εγκλήματα σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο και τις παραβιάσεις του διεθνούς δικαίου για τα ανθρώπινα δικαιώματα,
- Να επιτρέψουν σε οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων και διεθνή ΜΜΕ πλήρη και απρόσκοπτη πρόσβαση σε όλες τις περιοχές που ελέγχουν, συμπεριλαμβανομένων και κέντρων κράτησης.
Τι πρέπει να κάνουν οι διεθνείς σύμμαχοι της Συρίας, όπως η Ρωσία και το Ιράν, ώστε να ελαχιστοποιήσουν τους κινδύνους για τους αμάχους;
Η Ρωσία και άλλοι σύμμαχοι της συριακής κυβέρνησης πρέπει να σταματήσουν την προμήθεια όπλων και εξοπλισμού στις κυβερνητικές δυνάμεις. Και πρέπει να δουλέψουν μαζί με άλλα κράτη, ώστε να πιέσουν τη Συρία να σταματήσει να διαπράττει εγκλήματα σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο και να δώσει απρόσκοπτη πρόσβαση σε ανθρωπιστικές οργανώσεις, την Επιτροπή Έρευνας του ΟΗΕ και οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων.